Long live the king - Reisverslag uit Nunspeet, Nederland van Denise Luiten - WaarBenJij.nu Long live the king - Reisverslag uit Nunspeet, Nederland van Denise Luiten - WaarBenJij.nu

Long live the king

Blijf op de hoogte en volg Denise

30 September 2012 | Nederland, Nunspeet

Hallo allemaal,

Hier weer even een bericht vanuit het nog steeds warme Ghana. Het gaat nog steeds goed hier, alles begint echt steeds meer te wennen en we lopen steeds zekerder over straat, wat erg fijn is! Natuurlijk zijn er nog steeds wel hier en daar wat rare mensen, maar dat houd je waarschijnlijk overal wel. Ook in Nederland loopt er raar volk rond :p

Maandag hebben we voor 200 kids + docenten pannenkoeken gemaakt. Hier zijn we ongeveer 4 uur mee bezig geweest, wat wel erg leuk was. Het smaakte prima ook al hebben we er zelf niet heel erg veel van gegeten. Nog wat pannenkoeken uitgedeeld omdat we teveel over hadden.

Op dinsdag zijn we 's ochtends eerst naar de stad gegaan, daar hebben we een kinderwagen, wipstoel en loopkar gekocht. De kinderen vinden het heerlijk om in de loopkar te rijden en genieten er met volle teugen van, waar wij dan dus ook weer van genieten. Ook de wandelwagen werkt prima en ze slapen er goed in. Nu nog even kijken voor de nieuwe matrassen.

Woensdag zijn we naar een fundra geweest, dit is een soort van Ghanese begravenis. Heel apart, erg veel muziek, mensen aan het dansen maar ook mensen op de grond van verdriet. De definitie kapot van verdriet was hier heel goed te zien! Na de fundra nog even geholpen op de baby groep.

Donderdag hele dag op de babygroep gestaan wat totaal niet erg was. Wel is het lastig om in te schatten wanneer de kinderen moeten slapen of eten, je ziet het wel aan ze, maar ze hebben hier zo'n ander ritme. De ander half jarige slapen rond een uur of half 1, maar worden een half uur later weer wakker gemaakt voor de lunch. Dus er is totaal geen ritme, wel hebben we bellenblaas gevonden wat de kinderen erg leuk vinden. Soms zijn ze allemaal aan het huilen en gaan we gewoon even met bellen blaas zitten, waardoor ze meestal weer rustig worden.

Vrijdag ook op de babygroep en rond half 3 naar de stad gegaan om drinken te gaan halen bij Melcom. Dit is onze vaste winkel, een soort van ikea, waar ze echt alles verkopen met een kleine supermarkt. Hier halen we elke keer ons drinken. Normaal doen we er ongeveer 20 minuten over vanuit de stad naar huis, maar nu was dit een uur door het drukke verkeer!

Gister zijn we naar een vlinderbos geweest. Eerst met de tro tro naar Tech, toen met de tro tro naar Ejisu en daarna met een shared taxi naar kubeasi. Daar hebben we 3,6 km gelopen naar het vlinderbos. Onderweg mooie vlinders, spin, duizendpoot, mieren en andere beesten gezien en het mooiste vond ik de apengeluiden! Jammer genoeg hebben we ze alleen niet gezien, maar wel tof om ze te horen! De gids die we hadden liet ons veel bomen zien en liep daar rond met een groot kapmes. Niet heel veel interessants gehoord en weinig vlinders gezien, maar wel een leuk dagje weg gehad!

Deze week hopen we op maandag en vrijdag computerles te gaan geven an de oudste 2 klassen, hoe dit uit gaat pakken nog geen idee! Vrijdag vertrekken we naar een dorp ergens 40 km verderop. Hier overnachten we bij een project met gehandicapte kinderen. Vanuit daar gaan we op zaterdag naar een apen reservaat en daarna terug naar het project waar we weer slapen. Op zondag gaan we dan naar een aantal grote watervallen en vervolgens weer terug naar Kumasi! Ons eerste weekend weg is dus gepland! Ben heel erg benieuwd en heb er vooral zin in!

Ik was bijna vergeten om de titel van mijn blog uit te leggen. We zijn vanmorgen om half 9 weg gegaan om naar het internet caf'e te gaan. We hadden verwacht dat die rond 9 uur wel open was, maar hij zou pas om 11 uur open gaan. Wij dus even wachten en wachten, totdt we dorst kregen en wat drinken wilde gaan halen. Bij Melcolm stonden allemaal politie auto's en nog wat grote bakken. Nadat we gevraagd hadden wat er gaande was kregen we te horen dat de koning er was. Dus hebben we nog even gewacht totdat die weg zou gaan, zodat we hem konden zien. Toestemming gevraagd om te kijken en eventueel voor foto's maar dat mocht niet, dus alleen gekeken en dus wel de koning in real life gezien!

Nu ga ik zo even van computer verwisselen, zodat ik nog even gezellig kan doen op skype met webcam. Ik weet niet wat heti is, maar ik heb altijd een computer die niet goed werkt! Erg fijn, maar ga zo dus even ruilen!

Fijne week allemaal en misschien zet ik volgende week maandag weer wat op de blog, als dat lukt!

Veel liefs uit Ghana,

Denise

• 30 September 2012 - 16:04

Gerald:

Wat een belevenissen!! Hopelijk komt er weer een nieuwe toffe week aan!!

En alvast veel plezier met jullie weekendje weg!!! :D
    Ben heel benieuwd naar de foto's daarvan ^^

En wat super vet, die gehandicapte kinderen ^^ neem ff extra grote koffer mee, wil je... ;-)

Ennuh, zo lang was deze blog niet hoor :P

Toedels!

• 30 September 2012 - 17:56

Joke En Koos Bazuin:

wat hebben jullie al weer veel meegemaakt. fijn dat alles lekker verloopt en dat jullie het zo naar jullie zin hebben. in ieder geval weer heel veel succes de komende week liefs uit zoetermeer

• 30 September 2012 - 18:24

Marian:

Hoi Denise,

Jullie hebben weer genoeg meegemaakt de afgelopen week.Jullie hebben wel een hoop werk gehad aan het pannenkoeken bakken.
    Het zijn wel allemaal leuke kindertjes met de bolle toeten.En ook erg vriendelijk.
    En ook leuk dat jullie verder nog iets kunnen zien van het land.
    Ik zou zeggen een goed weekend alvast en geniet er van.

Marian

• 01 Oktober 2012 - 13:41

Marielle:

Hee Meisie!!!

Heel heel heel veel plezier deze week!!
    En ga genieten van jullie weekendje weg!!

Dikke kus(K)

• 02 Oktober 2012 - 08:40

Jeannine:

Hoi Denise,
    Vergeet steeds even op de blog te kijken, maar heb net genoten van je laatste verhaal. Je vertelt het allemaal zo levendig dat ik er wel plaatjes van in mijn hoofd kan maken. Ik vind het knap dat je zo snel je weg gevonden lijkt te hebben in een land dat zo anders is dan het onze. Ik hoop van harte dat alles zo goed blijft gaan als nu!
    Liefs van Jeannine

• 02 Oktober 2012 - 21:03

Mama:

Hoi lieverd,
    Het is nu inmiddels dinsdag en dus 2 dagen geleden dat we elkaar gesproken hebben op skype.
    Gisteren vertelde je dat je eerst verhoging en daarna koorts en "kotsneigingen"had, Inmiddels ben je bij een arts in ziekenhuis geweest en moest vandaag terugkomen, maar helaas had deze arts even "geen tijd"voor je vandaag:-( Eh.....This is Africa i think????
    Hoe kan dat nou....geen tijd voor mijn meissie!! Ik hoop echt héél hard dat je je wanneer je dit leest een stuk beter voelt en dat het niet de toch wel gevreesde malaria is!!!
    Ben benieuwd of je geplande weekendje weg met Rosanne en Martine door kan gaan.
    Hopelijk tot héél gauw op skype.
    Dag meid, hou je taai enne.......ik ben beretrots op je!!

Dikke kus van je moeder.

• 02 Oktober 2012 - 21:06

Mama:

Eh....volgens mij is het ape(n) trots:-) (of zo)
    Maakt niet uit toch.
    You know what i mean and....this is Nunspeet ;-)

Doeiiiiiii

• 02 Oktober 2012 - 21:51

Carla Van Zijl:

Hee Denise!

Wat een belevenissen allemaal zeg! Leuk hoor! Wat lees ik nu? Ben je ziek? Gauw opknappen hoor!
    Ik heb een vraagje: Na ons overleg hebben we op de verschillende locaties besproken wat we zouden gaan doen om jouw goede werk te steunen en iedereen is enthousiast alleen: we hebben niet meer van je gehoord. We weten niet wat je nodig hebt, hoeveel kinderen in welke leeftijd er ongeveer zijn? Zou je dat even willen laten weten zodat we jou en je kinderen blij kunnen maken?
    Veel succes meid! We blijven je volgen!
    Groetjes Carla