De eerste indrukken van Ghana - Reisverslag uit Nunspeet, Nederland van Denise Luiten - WaarBenJij.nu De eerste indrukken van Ghana - Reisverslag uit Nunspeet, Nederland van Denise Luiten - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken van Ghana

Blijf op de hoogte en volg Denise

11 September 2012 | Nederland, Nunspeet

Hallo allemaal,

Ik typ even heel erg snel een verslag, dit omdat we niet heel erg veel tijd hebben om te internetten

De reis is goed verlopen en rond 22.00 uur Nederlandse tijd en 20.00 uur Ghanese tijd kwamen we aan in Accra, de hoofdstad. Nadat we door controles waren konden we eindelijk aan ons avontuur beginnen. Zodra we een deur uit kwamen kregen we de eerste ervaring met Ghana te zien. Wat een drukte daar! Allemaal mensen met naambordjes en snel kijken of we onze naam zagen, na die gevonden te hebben werden we naar het Guesthouse gebracht.

De volgende dag mochten we meteen alleen op pad naar de bank, wat een getoeter en geschreeuw van verschillende automobilisten konden we oversteken en vervolgens na het pinnen weer terug. Nadat we de koffers weer in de auto hadden geladen gingen we naar het busstation. Daar een bus naar Kumasi gepakt waar we vervolgens ergens bij een hotel zijn uitgestapt. De rit zelf duurde maar 5 uur en met een korte break was dat best wel vol te houden (hierbij hadden we wel snoep, airco en muziek nodig).

Vervolgens de eerste dag in Kumasi door gebracht om vervolgens moe van alle indrukken in slaap te vallen.

Vanmorgen eerst ontbeten en vervolgens met de tro tro (lokale taxi) naar de markt. Wat een happening was dat! Iedereen probeert je dingen te verkopen, vraagt hoe het gaat, tssst naar je (dit is een soort van proberen je aandacht te trekken) en sommige pakten ons vast. Heel erg fijn is dat voor twee Nederlandse meiden niet. Maar goed, nadat we wat gegeten hadden zijn we naar de djemb'e workshop gegaan en hebben even heerlijk zitten trommelen.

Verder is het allemaal erg wennen, maar ik denk dat dat vooral valt onder het kopje cultuurshok. We hopen dat het na een paar dagen/weken vanzelf beter zal gaan, wat waarschijnlijk wel het geval is. Nu voelen we ons nog niet heel erg veilig, maar de wijze woorden van mijn moeder: dit hoeft niet te betekenen dat we niet veilig zijn. En zo liep ik vandaag ook door de markt kraampjes van Kumasi.

Nu ga ik afsluiten, hoop dat alles in Nederland goed gaat en zie uit naar jullie reacties!

  • 11 September 2012 - 19:41

    Jeanine:

    Maar goed dat je die vele 'trouwringen' hebt! :) Heel veel plezier daar! Ben super benieuwd naar de eerste foto's. :)

  • 11 September 2012 - 19:48

    Jord:

    Hey Denise, mooi dat jullie aangekomen zijn. Leuk om je verhalen te lezen, geniet ervan verder!

  • 11 September 2012 - 20:12

    Pascal:

    Hoi zus!

    Mooi dat alles tot nu toe zo goed verlopen is (nou ja, behalve het vertrekken op zondag ipv vrijdag, maar goed :P), ook wel prettig dat Mister Prince op het witte paard er gewoon was ;)
    Waren de bruine bonen lekker als ontbijt? Of toch maar liever een boterham met hagelslag?

    Wel verstandig denk ik dat je blijkbaar de bus met airco hebt gepakt naar Kumasi, lijkt me anders helemaal zo benauwd in zo'n volle bus...

    Ik denk trouwens dat veel dingen wel vrij snel zullen wennen, het lijkt me inderdaad gewoon even een flinke cultuurshock. Dat met die gasten die je allemaal van alles proberen te verkopen (van snoep en drinken tot DVD's) ken ik wel een beetje van Brazilië, dat is voor ons Nederlanders vooral in het begin behoorlijk irritant en ook wel een beetje "intimiderend" ja :P
    Maar ook daar raak je vast wel aan gewend, ze hebben in principe geen kwaad in de zin ;)

    Ha, volgens mij ben ik nu zelfs sneller met een reactie dan mama, goed he!

    Veel plezier verder ;)
    Pascal

  • 11 September 2012 - 20:12

    Pascal:

    Hoi zus!

    Mooi dat alles tot nu toe zo goed verlopen is (nou ja, behalve het vertrekken op zondag ipv vrijdag, maar goed :P), ook wel prettig dat Mister Prince op het witte paard er gewoon was ;)
    Waren de bruine bonen lekker als ontbijt? Of toch maar liever een boterham met hagelslag?

    Wel verstandig denk ik dat je blijkbaar de bus met airco hebt gepakt naar Kumasi, lijkt me anders helemaal zo benauwd in zo'n volle bus...

    Ik denk trouwens dat veel dingen wel vrij snel zullen wennen, het lijkt me inderdaad gewoon even een flinke cultuurshock. Dat met die gasten die je allemaal van alles proberen te verkopen (van snoep en drinken tot DVD's) ken ik wel een beetje van Brazilië, dat is voor ons Nederlanders vooral in het begin behoorlijk irritant en ook wel een beetje "intimiderend" ja :P
    Maar ook daar raak je vast wel aan gewend, ze hebben in principe geen kwaad in de zin ;)

    Ha, volgens mij ben ik nu zelfs sneller met een reactie dan mama, goed he!

    Veel plezier verder ;)
    Pascal

  • 11 September 2012 - 20:12

    Pascal:

    Hoi zus!

    Mooi dat alles tot nu toe zo goed verlopen is (nou ja, behalve het vertrekken op zondag ipv vrijdag, maar goed :P), ook wel prettig dat Mister Prince op het witte paard er gewoon was ;)
    Waren de bruine bonen lekker als ontbijt? Of toch maar liever een boterham met hagelslag?

    Wel verstandig denk ik dat je blijkbaar de bus met airco hebt gepakt naar Kumasi, lijkt me anders helemaal zo benauwd in zo'n volle bus...

    Ik denk trouwens dat veel dingen wel vrij snel zullen wennen, het lijkt me inderdaad gewoon even een flinke cultuurshock. Dat met die gasten die je allemaal van alles proberen te verkopen (van snoep en drinken tot DVD's) ken ik wel een beetje van Brazilië, dat is voor ons Nederlanders vooral in het begin behoorlijk irritant en ook wel een beetje "intimiderend" ja :P
    Maar ook daar raak je vast wel aan gewend, ze hebben in principe geen kwaad in de zin ;)

    Ha, volgens mij ben ik nu zelfs sneller met een reactie dan mama, goed he!

    Veel plezier verder ;)
    Pascal

  • 11 September 2012 - 20:15

    Mama:

    Hoi meid,
    wat ben ik blij even wat van je te horen zeg! Ik denk inderdaad dat je het maar moet zien als een cultuurshok en dat je echt op je plek bent wanneer jullie aan de slag kunnen in de crèche. En ook als je het even moeilijk/lastig vindt bedenk dat je daar heen bent gegaan met een doel! En dat is de kindertjes daar een hele mooie liefdevolle tijd te bezorgen. Dat gaat jullie zeker lukken. Ik ben héél trots op jullie dat jullie dit avontuur zijn aangegaan.
    Vergeet ook niet naar de kaart te kijken die Jeannine en frans je hebben gestuurd en knoop die tekst maar in je oren.
    Dag lieverd, hoop snel weer wat te horen.
    XXX

  • 11 September 2012 - 20:42

    Joycie:

    Hey Niezel,

    Wat fijn om wat van je te horen!
    Het zal idd een cultuurshok zijn, maar dat word (denk ik) vanzelf wat minder.
    Ik wens je een hele fijne tijd toe en heel veel succes met wennen!

    Liefs Joyce

  • 11 September 2012 - 20:59

    Mama:

    Pascal kan dan wel sneller zijn......ik vind 1xreageren op jouw stukje wel genoeg;-)

  • 11 September 2012 - 21:59

    Anneke:

    Hoi Denise,

    Fijn dat je goed bent aangekomen na alle vele reisuren.
    Geniet van alles daar.
    Succes met het uitdelen van al je kleertjes.
    Ben benieuwd naar al je verhalen.
    En veel foto's maken hoor!

    Groetjes Anneke.

  • 11 September 2012 - 22:21

    Lourine:

    Ha Denise,

    Zoals ik al steeds tegen je zei; ik heb bewondering voor je!
    Ik hoop je een beetje te volgen en wens je heel veel succes in het verre Ghana!
    Ben benieuwd naar de foto's!

    Een groet van lourine uit Nederland (waar het nu een beetje herfst lijkt:)

  • 11 September 2012 - 22:23

    Marleen:

    Lieve Denise,

    Het komt vasttt helemaal goed!:) Biddende achterban werkt waarschijnlijk ook wel mee;-)

    Ik hoop dat jullie een geweldige tijd hebben.

    Geniet ervan.

    Liefs,
    Marleen.

  • 11 September 2012 - 22:50

    Gerdien:

    Lekker dat de reis goed verlopen is. Cultuurshock is logisch. Eigenlijk wilden jullie dat toch ook:D.
    Hopen dat het eten er nog een beetje mee door kan.
    De Ghanese kindertjes zijn vast 'om op te vreten'. veel plezier morgen.

  • 11 September 2012 - 23:48

    Oom Aad En Tante Wilma:

    Dag lieve Denise,
    Gelukkig ben je goed aangekomen in Ghana. We gaan je volgen, hoor. Laat alles maar een beetje over je heenkomen. En dingen die niet te bevatten zijn weer van je af laten glijden. Heel veel succes toegewenst. Groetjes

  • 12 September 2012 - 00:19

    Lianne:

    Hey Denise! Volgens mij heb ik een week gemist (tja, ik was zelf ff weg ;)), en zo zit je "ineens" in Ghana. Blij dat het goed gaat, tuurlijk ff wennen! Ga je verlangen / doel achterna meis, ik kijk uit naar meer berichten van je!
    Liefs,
    Lianne

  • 12 September 2012 - 14:58

    Victor En Ellen:

    Hoi meid,

    We zijn blij dat je veilig in Ghana bent aangekomen!
    Doe voorzichtig en geniet ervan!

    Dikke knuffel uit Nunspeet

  • 12 September 2012 - 20:08

    Joke Bazuin:

    Hai Denise, fijn dat jullie goed zijn aangekomen en geniet van alles wat je meemaakt. Leuk om het allemaal te lezen. Groeten van ons allemaal

  • 12 September 2012 - 20:13

    Tante Janny:

    Lieve Denise.Wat een onderneming zeg,in gedachten zie ik je daar op die markt,heb zelf ook zo'n ervaring gehad in Egypte.jullie schudden die mannen wel van je af ben ik van overtuigt.Je bent nu waarschijnlijk al gearriveerd op de plek waar je uiteindelijk je droom gaat waarmaken,ik ga je volgen en kijk uit naar een vlgd bericht van jou,vanuit Delft de groetjes en heeeel veel succes!van t janny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

In September 2012 ga ik samen met Rosanne voor 8 weken naar Ghana, om daar vrijwiligerswerk te doen in een crèche. Ik zie er erg naar uit en via deze site probeer ik jullie op de hoogte te houden van alle voorbereidingen en gebeurtenissen in het buitenland.

Actief sinds 15 Juni 2012
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 34303

Voorgaande reizen:

07 September 2012 - 05 November 2012

Vrijwilligerswerk in Ghana - Kumasi

Landen bezocht: